humming, fast and slow

The trip, which humming, fast and slow conclusively proves to be, begins with a gray-white flickering. A high-frequency sound joins in, pulsating with the same intensity. The screen divides, then does so again and again, until the image—arranged into iridescent stripes—comes more and more undone in quivering dynamics. Other high-frequency sounds superimpose the already audible ones, or replace them, while colors emerge from the flickering gray—first only in traces, but then becoming increasingly dominant and brash. Red, yellow, blue, in addition to black-and-white, in the same way as the color palette of every screen develops, but in such a fierce and abrupt change that clear color values are only occasionally recognizable. In the end, curves start to occur in the hitherto strict geometry—to such an extent, that the bars, previously structuring the image, dissolve into wavy, spatial patterns. Rainbow-like swaths of color without insides or outsides—absolute immanence, as one could say, until they, too, begin to implode and their digital substrate becomes visible. This “Dream Machine,” powered by the multiply changing, rising and ebbing granular high-frequency, dissolves into a pointillist delirium of colored dots. The result is that not only top and bottom, left and right, outside and inside are thoroughly swirled together, but also, in the end, also before and behind start to blur. The image, which, if anything, is only movement—carried by lines—begins to leave the screen, or the canvas, and floats somewhere in the third, fourth, or fifth dimension—the Irr-Sinn (mad-sense) of awareness seems to know no bounds. No wonder that towards the end, the fog, which has meanwhile become dreary, clears and gives way to a crystalline, extremely, fine-grain structure, that ultimately flows into the original gray: As though it all were just an incomprehensible, fleeting dream that only in retrospect we learn how to—slowly—grasp.
(Christian Höller, Translation: Lisa Rosenblatt)

Der Trip, und als solcher erweist sich humming, fast and slow entschiedenermaßen, beginnt mit einem grauweißen Flackern. Dazu ein hochfrequenter Ton, der gleichfalls intensiv pulsiert. Die Leinwand teilt sich, dann nochmals und nochmals, bis das Bild – in changierende Streifen gegliedert – immer mehr in flirrender Dynamik aufgeht. Andere hochfrequente Töne lagern sich ĂŒber die bereits hörbaren oder lösen diese ab, wĂ€hrend aus dem flackernden Grau Farben zutage treten – erst nur in Spuren, dann immer dominanter und knalliger. Rot, Gelb, Blau, dazu Schwarz und Weiß, so wie sie die Farbpalette jedes Bildschirms aufbauen, aber in solch heftigem und abrupten Wechsel, dass nur selten eindeutige Farbwerte erkennbar sind. Schließlich beginnen KrĂŒmmungen in die bis dahin strenge Geometrie einzufallen – dergestalt, dass die zuvor noch bildstrukturierenden Balken in geschwungene, flĂ€chige Muster ĂŒbergehen. Regenbogenartige Farbschwaden, ohne Innen, ohne Außen – uneingeschrĂ€nkte Immanenz, wie man sagen könnte, bis auch sie zu implodieren anfangen und ihr digitales Substrat sichtbar wird. Diese „Dream Machine“, getrieben von der mehrfach wechselnden, an- und abschwellenden granularen Hochfrequenz, löst sich auf in einen pointilistischen Farbpunkt-Taumel. Mit der Folge, dass nicht nur Oben und Unten, Links und Rechts, Außen und Innen richtiggehend durcheinandergewirbelt werden, sondern, zu guter Letzt, auch Vorne und Hinten verschwimmen. Das Bild, das nur noch – von Linien getragene – Bewegung ist, beginnt den Schirm bzw. die Leinwand zu verlassen und schwebt irgendwo in der dritten, vierten, fĂŒnften Dimension – dem Irr-Sinn der Wahrnehmung scheint keine Grenze mehr gesetzt. Kein Wunder, dass sich gegen Ende die inzwischen dĂŒster gewordenen Nebel wieder lichten und einer kristallinen, Ă€ußerst feinkörnigen Struktur weichen, die schließlich in das Anfangsgrau mĂŒndet. Als wĂ€re alles nur ein unfassbar flĂŒchtiger Traum gewesen, den wir erst im Nachhinein – langsam – zu begreifen lernen.
(Christian Höller)

Lost in an algorithmic whirlwind: From a gleaming white, a storm of digital image patterns bursts forth. Subjected ever more to its gathering speed, the onlooker’s gaze falls deeper into the abstract visual structure, and is at the same time accompanied by a high-frequency clinking sound pattern. The result is an exhilarating spatial experience; uncompromising, intoxicating and sophisticated.

Im Algorithmuswirbel verloren. In kaum merklichen Nuancen und mit hochfrequentem Soundklirren assoziiert erfolgen visuelle Verschiebungen von Bildflimmern. Der zunehmen- de Geschwindigkeitsrausch verunmöglicht jeglichen Fokus auf Einzelmotive: Das Digitale scheint eine neue Ästhetik zu kreieren, ja sogar zu bedingen. Immer tiefer dringt der in Un- schĂ€rfen getrĂ€nkte Blick in die Faserung der abstrakten Bild- welt vor – von wo aus die RĂŒckkehr undenkbar scheint. (Diagonale)

Rainer Kohlberger’s projection shows algorithmically generated abstract imagery, which challenges the viewer’s gaze, to thereby provide a high level of immersion. Due to blurring and wavering surfaces, the artist makes it impossible to focus the eye on one motif. One’s own perceptual field is irritated. The projected areas and patterns evolve in constant modulation. Humming, Fast and Slow is subtle in its details and at the same time energetic and puristic in its spatial experience. Rainer Kohlberger presents a fusion of abstraction and the digital, creating individual visual aesthetics. The constant drift of forms is associated with the nuanced movements in his sound – an interlude between the audio and the digital-graphics emerges. (resonate)

Kohlberger’s work ‘Humming, Fast and Slow’ is an interference between the analogue and the digital. It operates on the line that was defined as the absolute threshold of visual perception. 60 hertz, 24bit colours and a few million pixels should suffice to create the illusion of a continuous event. Kohlberger employs a buzzing, both visual and acoustic, that fills the whole range of this definition in order to make the threshold itself disappear. Analogue disparity and digital continuum merge. (Eno Henze, NODE Festival)

Full Resolution Images

press commentaries

Humming, Fast & Slow, die Projektion des österreichischen VideokĂŒnstlers Rainer Kohlberger, zieht den Betrachter in wabernde, immer schneller wirbelnde Bildwelten. UnschĂ€rfen machen es dem Auge schwer, etwas zu fokussieren, und irgendwann fĂŒhlt es sich wie ein visueller LSD-Trip an. Seine auf Algorithmen basierende Arbeit ist ein Beitrag der audiovisuellen Schau Substructions in der Ausstellungshalle des Wiener MAK.
Michael Ortner, Der Standard 12. April 2012

Die heftigsten visuellen Reize liefert Rainer Kohlberger mit seiner Arbeit «Humming, Fast and Slow». Das ist Kunst, die wehtut. Kohlberger schĂ€lt aus der weißen Leinwand das ihr zugrunde liegende Farbspektrum heraus, d.h. er subtrahiert von der weißen FlĂ€che die Farben Rot, Blau und GrĂŒn. Das Ergebnis ist ein optisches Kammerflimmern, zwischen gleißend blendendem Licht und ein- und zweidimensionalen Rauschsignalen, begleitet von einem ebenso kompromisslosen elektroakustischen Frequenzritt. Aufregend anspruchsvoll, verwirrend und hell wie eine Super-Nova.
Daniela Derntl, FM4

Award

Winner of the Crossing Europe Local Artist Award 2013

Screenings

Distributed by sixpackfilm

Galerie 5020 Salzburg, March 2012
Museum fĂŒr angewandte Kunst Wien, sound:frame Festival, April 2012
Frankfurter Kunstverein, NODE Forum for digital arts, February 2013
resonate Festival Belgrade, March 2013
Diagonale, Festival des österreichischen Films, March 2013
Crossing Europe Film Festival Linz, April 2013
Cork Film Festival, November 2013